torsdag 13 april 2017

Glad påsk!










Glad påsk till er alla! Så här ser påsken ut hos oss (plus en del påskpynt som barnen tillverkat). Jag har plockat fram samma pynt i många år redan. 

Favoriterna är de färgglada äggen som är målade med en teknik min mamma lärt mig redan i lågstadieåldern. Man gör mönster med smält bivax och doppar äggen i färgbad. Vill man ha mer mönster och färger ska man upprepa proceduren. Till sist smälter man bort bivaxet och beundrar slutresultatet. I skålen finns en blandning av ägg jag målat som barn och i vuxen ålder.

På det vita fatet har jag plastägg, som jag limmat notblad och boksidor på. De övriga äggen är äkta vara, där mönstret är målat med permanent tusch.

Sista bilden visar ett styroxägg (frigolitägg) medell större. På det har jag limmar videkissor. 

Just nu pysslar och framförallt stickar jag en hel del. Tyvärr hinner jag inte uppdatera bloggen i samma takt, så vill ni ha tätare uppdatering kan ni titta in på mitt Instagram-konto mitt.arkiv.pyssel (KLICKA HÄR).

Inga kommentarer: