onsdag 15 april 2015

Prinsessklänning nr 4, storfavoriten Elsa från filmen Frost









Här kommer ett inlägg om prinsessklänning nummer 4; Elsaklänning inspirerad av filmen Frost. Det här är dotterns absoluta favoritklänning! Jag har varken fått göra den helt klar eller tvätta den ordentligt.

Den här gången har jag återanvänt mina morföräldrars gamla transparenta gardiner i ett nätliknande tyg. Kjoldelen har ordentlig volym och har dubbla lager tyg. Tanken var nog att klippa längden så den passar dottern, men hon ville absolut ha en lååång klänning och ett lååångt släp så den fick lämna så här. 

Jag köpte ett nytt vitt linne till den här klänningen, för att hållbarheten skulle vara så bra som möjligt. Det turkosa gummibandet i midjan och det glansiga tygstycket fungerar bara som dekoration. Jag hade nog planer på att göra fler dekorationer på klänningen, men prinsessan hade så bråttom att börja leka med klänningen att vi inte kom längre. Snöflingebanden tror jag är juldekorationer från mitt barndomshem och passar ju bra till Frost-temat.  

Peruken gjorde jag och dottern tillsammans genom att snurra ett vitt garnnystan runt två köksstolar och klippa av trådarna på mitten. Sedan sydde jag fast garnknippen på en avklippt strumpbyxa. Det blev en söm vid mittbenan och två sömmar vid öronen. Bak på huvudet sydde jag också en remsa av garn, men ska jag vara riktigt ärlig så är baksidan inte lika snygg som framsidan och den tjocka flätan... Peruken var ett snabbt experiment (tog oss 20 minuter att fixa) som lyckades över förväntan, men eftersom det blir ganska varm att dansa och sjunga "Let it go" med en tjock "mössa" på huvudet, så används den inte lika ofta som klänningen. 


Ni kan läsa mer om vårt prinsessprojekt HÄR

Prinsessklänning nr 1, Anna från filmen Frost
Prinsessklänning nr 2, Törnrosa
Prinsessklänning nr 3, Snövit

2 kommentarer:

Moffa sa...

Blivande modell ?!

Jenny -Mitt arkiv, inredning och pyssel sa...

Haha :)! Det var snarare svårt att slita blicken från den spännande filmen på tv när jag bad henne visa upp klänningen för kameran.