söndag 22 mars 2015

Prinsessklänning nr 3, Snövit






Här kommer inlägget om prinsessklänning nummer 3: Snövit. Den här klänningen har jag faktiskt sytt helt från grunden eftersom jag råkade ha tyg i "rätta snövitfärger". Överdelen tog jag modell av en t-shirt som var väldigt rymlig. Ärmarna dekorerade jag med röda band och trädde in gummiband i fållen för att få den rätta "puffiga" ärmen. Kragen är av stadigt organzatyg (fyra lager).

Kjoldelen sydde jag först rynktråd i och sedan sydde jag ihop den med överdelen. Jag har vikit upp en extra bred fåll (dubbelt tyg dessutom) för att kunna förlänga klänningen vart efter barnen växer. Det skulle kännas lite synd att göra väldigt tighta och exakta klänningar, som väldigt snabbt blir för små. Dessutom är det lättare att klä på och av klänningarna om de är rymliga och/eller elastiska. Det blir ju ganska många klänningsbyten hos oss varje dag...

För att dekorera klänningen lite mer valde vi en vit spets (mitt förslag) och ett guldhalsband (dotterns önskemål). För att efterlikna Snövits hår la jag på en svart mössa och ett hårband med rosett, men det var mest för fotograferingens skull. Det blir för varmt med stickad mössa när man ska dansa på bal. 

Ni kan läsa mer om vårt prinsessprojekt HÄR

Prinsessklänning nr 1, Anna från filmen Frost
Prinsessklänning nr 2, Törnrosa
 

Inga kommentarer: