söndag 29 mars 2015

Glass av filttyg











Den här veckan har vi pysslat glassar av filttyg i väntan på den riktiga glass-säsongen. Det här var ett riktigt roligt projekt och snabbt gick det!  Jag gissar att det blir några varianter till också...

Strutarna gjorde jag utan hjälp av döttrarna, för det var ganska kladdigt. Jag doppade jutetyg i tapetklister, kramade ut överflödigt klister och formade till strutar. Sedan fick de torka. Mitt klister var inte tillräckligt stadigt, så jag fick pensla skarvar och kanter med vanligt lim i efterhand (inte lika snyggt, men de ska ju hålla för tuffa lekar också).  

Glassbollarna sydde vi för hand, så som bilderna visar. Dottern valde noggrant ut strössel. Jag la bara lite vadd som fyllning, för att man ska kunna klämma ihop och forma bollarna i strutarna sen. Bollarna funkar också bra i våra muffinsformar.

Glasspinnarna sydde jag först på symaskin, fyllde med vadd, la i en träpinne och sydde ihop runt pinnen. Till sist förstärkte jag med lim runt pinnen så den inte ska glida ut så lätt. 

Mjukglassen sydde jag som en lång orm med symaskinen. Jag gjorde fyra längsgående sömmar och fyllde med lite vadd. sedan snurrade jag ihop efter bästa förmåga och sydde ihop kringlan för hand, så den håller formen.   

Jag hade dessutom turen att hitta äggställningen på ett loppis och kom på att den skulle passa perfekt som ställning åt glasstrutarna.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Verkligt fin idé. Moffa

Anonym sa...

jätte fina. De ser verkliga ut! Säkert roligt att laga också. Påskkramar från Emma.

Jenny -Mitt arkiv, inredning och pyssel sa...

Tack ska ni ha! Det var ett riktigt kul pyssel. Man blir som barn på nytt :).

Jenny -Mitt arkiv, inredning och pyssel sa...

Tack ska ni ha! Det var ett riktigt kul pyssel. Man blir som barn på nytt :).